top of page

מה יכולים לעשות אלה שסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים והרגליים?

אם אתם סובלים מהזעת יתר בכפות הידיים והרגליים, אתם לא לבד: 3% מהאוכלוסייה בישראל סובלים מבעיה זאת, כלומר, קרוב ל-300,000 אנשים.


דבר אחד בטוח: מי שסובל מהזעה כזאת מאוד מעוניין למצוא פתרון ובדרך כלל עסוק בחיפוש פתרונות. אפשר להבין זאת: מאוד לא נעים לחיות ככה. המגבלות התפקודיות והחברתיות מעיקות ופוגעות באופן משמעותי באיכות החיים. קשה להסתיר זאת לאורך זמן, כי במוקדם או מאוחר, ולרוב במוקדם, דווקא מי שקרוב אליכם יחוש בכך ואתם כבר יודעים שזה מוביל לדחייה.


אפשר גם להבין את אלה הנרתעים ממגע יד עם אנשים מזיעים. זה פשוט לא נעים. כשמדובר באנשים קרובים, כמו משפחה או חברים, זה לא נעים אך מקבלים זאת בהבנה, כמו שמקבלים כל מוגבלות אחרת. אבל בהקשרים חברתיים או עיסקיים, מי שנתקל באדם מזיע עלול לתת לכך פרשנויות אחרות לגמרי. תחושות של רתיעה, חשש, חוסר אמון, וחוסר רצון בקירבה אל אדם מזיע. החברה מתייחסת להזעה כאל תופעה המעידה על לחץ, פחד, הסתרה, ועוד תכונות הקשורות לאספקטים אישיים שליליים.


מהם אם כך הפתרונות הקיימים? אמצעים קוסמטיים אינם רלוונטיים, כל תכשיר שננסה לשים על יד רטובה מזיעה, יישטף כמו במי ברז תוך זמן קצר. הפתרונות באים בכיוון של טיפול יזום.


קיים ניתוח הקרוי "סימפטקטומי". בניתוח זה, המבוצע בבית חולים בהרדמה מלאה, הרופא מכניס מיכשור אל תוך בית החזה ומגיע אל הצד האחורי של הריאות, שם הוא מנתק את העצב הסימפתטי האחראי על ההזעה בשליש העליון של הגוף. פעולה זאת אכן מפסיקה את ההזעה בכפות הידיים וגם בבתי השחי. חשוב לזכור שזהו ממש ניתוח על כל הסיכונים הכרוכים בכך. כמחצית מהאנשים שעוברים ניתוח זה צפויים לחוות תופעת לוואי של הזעה מפצה ביתר חלקי הגוף: זיעה רבה מקו המותן ומטה – לעתים באופן המהווה בעיה חמורה אף יותר מההזעה בכפות הידיים.


אפשרות שנייה היא זריקות בוטוקס, לשיתוק העצבים המפעילים את בלוטות הזיעה. פעולה זאת של הזרקה במיקום קרוב לכפות הידיים הינה יקרה מאוד, כואבת מאוד ויש לחזור עליה בכל 6-12 חודשים.


האפשרות השלישית היא טיפול בשיטה הנקראת Iontophoresis. זהו טיפול באמצעות מכשיר המאפשר טבילה של כפות הידיים או הרגליים במגשי מים בהם עובר זרם חשמלי חלש ומבוקר. טיפול זה אינו כואב ואינו כרוך בתופעות לוואי מיוחדות.


הטיפול מוכר על ידי רופאי עור ברחבי העולם כטיפול היעיל ביותר למניעת הזעת יתר בכפות הידיים והרגליים. כך למשל, בעשרים השנים האחרונות נערכו מחקרים רבים שפורסמו במאמרים בכתבי עת מדעיים מובילים, וכולם מציגים תוצאות של מחקרים אמפיריים המראים שאכן שיטה זאת היא הטיפול היעיל ביותר.


בחודש יוני 2019 פרסם איגוד רופאי העור בבריטניה נייר המציג שיטת טיפול זאת כשיטה היעלה ביותר למניעת הזעת יתר בכפות הידיים והרגליים.


את המכשיר ניתן להשיג גם בישראל אצל מספר ספקים, אותם ניתן לאתר בחיפוש קל באינטרנט. רוב הלקוחות מעדיפים לרכוש מכשיר המופעל על ידי סוללה חשמלית נטענת ואינו מחובר לחשמל בזמן הטיפול, כך שאין כל חשש להתחשמלות. חלק מן הספקים גם מתחייבים להחזר כספי מלא למשך 60 יום אם אין שביעות רצון מן התוצאות.

26 צפיות
bottom of page